۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۸:۳۷

همایش ملی تاثیرات پس روی دریاچه ارومیه با معرفی مقالات برتر به کار خود پایان داد

همایش ملی تاثیرات پس روی دریاچه ارومیه با معرفی مقالات برتر به کار خود پایان داد

تبریز – خبرگزاری مهر: اولین همایش ملی تاثیرات پس روی دریاچه ارومیه بر منابع آب و خاک در تبریز با معرفی مقالات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر اجرایی اولین همایش تاثیرات پس روی دریاچه ارومیه بر منابع آب و خاک عصر چهارشنبه در آیین اختتامیه این همایش  گفت: ۱۳۰ مقاله از ۳۱ استان و دانشگاه هاي كشور به دبيرخانه ارسال شد كه از اين تعداد ۳۰ مقاله در هفت پانل تخصصي در دو روز برگزاري همايش ارايه شد و با هماهنگی با مجلات معتبر مقالات برتر چاپ خواهند شد.

حسین منیری فرد با اشاره به هدف از برگزاری این همایش اظهار داشت:  این همایش تلنگری برای بازبینی و تصحیح و تکمیل برنامه های مرتبط با حوزه دریاچه ارومیه است تا همه مدیران و مسئولان اجرایی با دقت و وسواس بیشتری نسبت به اخذ تصمیمات در خصوص دریاچه ارومیه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: طوفان نمكي، خشكي قنوات، رسوب لايه هاي نمكي، اختلال در فتوسنتز، بهم خوردن تعادل آب هاي شيرين شور و شيرين، كاهش آب چاه ها، سرماي بهاري آثاری هستند که در نتیجه پس روی دریاچه ارومیه ایجاد می شوند.

همچنین در مراسم اختتامیه اولین همایش ملی پس روی دریاچه ارومیه بر منابع اب و خاک بیانیه  مبنی بر تدوین آیین نامه های اجرایی اصلاح الگوی کشت و تصویب قوانین و مقررات مرتبط با اصلاح الگوی کشت، توجه به مدیریت کشاورزی و سازگاری با شرایط موجود با استفاده از گونه ها و ارقام متحمل یا مقاوم به شوری، توجه ویژه مدیریت منابع اب در راستای افزایش بهره وری آب و تقویت و توجه ویژه به بخش های تحقیقاتی مرتبط با مسائل حوضه دریاچه ارومیه در مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان های حاشیه دریاچه ارومیه با تامین منابع مالی لازم قرائت شد.

در این قطعنامه به موارد دیگری از جمله اطلاع رسانی عمومی ، صحیح و علمی از وضعیت دریاچه ارومیه جهت جلب مشارکت تمام ذینفعان در احیاء دریاچه به ویژه تشکل های مردمی، جلوگیری از توسعه سطح اراضی کشاورزی و باغی در حوضه دریاچه ارومیه با برررسی تصاویر ماهواره ای با هدف حفظ پایداری اب و خاک منطقه، اجرای عملیات آبخیزداری با تاکید بر آبخوانداری جهت تغذیه سفره های آب زیر زمینی حوضه با جلب مشارکت های تشکل های مردمی و ایجاد دبیرخانه دایمی همایش در راستای پیگیری و اجرایی نمودن مباحث مطروحه در همایش اشاره شد.
 

کد خبر 2161471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha